Thursday, 9 October 2014

تكسير «القلل»

 
نجيب سرور

هذه السطور أهديها أو أقدمها أو أعرضها أو أتمنى أن تصل إلى المقصودين بها، وهم ودونما مواربة أو حياء، كل من أفسد وفسد أو استبد أو مرمط مؤسسات الوطن أو مرمغ المعانى النبيلة التى تقترن بالديمقراطية والتعددية والعقيدة الدينية!

ذلك لأن بعضهم لا يعرف شيئا اسمه حمرة الخجل، ولا يسمع عن فضيلة اسمها الاستتار عند الابتلاء، ولا يرى نقيصة فى أن ينظر إليه الناس بازدراء، وفى أقل الأحوال بإهمال وتعجب، فتراهم يحاولون العودة إلى ساحة العمل العام مباشرة أو من خلف برفانات بشرية، ولا بأس أن يسمعوا ويشاهدوا كل علامات الازدراء والإهمال والعجب فلا يتأثرون وكأن جلودهم امتداد للتماسيح وأفراس النهر. ذلك أننى عرفت بالمصادفة فى أثناء قراءتى بعض كتب تاريخنا المصرى القديم، أصل حكاية تكسير القلل حتى يرحل المذكور رحيلا لا عودة منه، وقد كان الناس فى أحيائنا الشعبية وفى القرى يكسرون القلل وربما الزير أيضا حتى لا يعود من كرهوه لشروره وحسده وقلة أصله ولصوصيته.

اكتشفت أن حكاية التكسير هذه تعود إلى ما قبل ثلاثة آلاف وخمسمائة سنة، أى إلى النصف الثانى من عصر الأسرة الثالثة عشرة المصرية القديمة، وهو العصر الموسوم بالانحطاط والاضمحلال نتيجة لتفتت البلاد وانتشار الفساد والصراع على الحكم، وانتهى بدخول الأعداء من الشمال الشرقي.

ولقد لجأ الناس - آنذاك - عبر كهنة المعابد المصرية القديمة إلى استخدام التعاويذ كى يحل عنهم الذين استبدوا بهم، ومعهم الذين عاثوا فسادا فى الديوان الحاكم، وكان الكهنة يحضرون عجينة الصلصال ويصنعون منها تماثيل فخارية على هيئة الذين يريدون رحيلهم، ثم يكتبون التعاويذ بالحبر الأحمر ويبدأون فى تكسيرها اعتقادا منهم بأن هذا التكسير سيكسر عزائم المذكورين ويقصف أعمارهم. وكانت تلك النصوص تسمى نصوص اللعنة، ويصور المؤرخون حال مصر فى تلك الفترة، فيؤكدون أن قلة الاستقرار وفساد الإدارة وتفرق الكلمة واضطراب حبل الولاء فى الداخل والخارج كان هو الوضع السائد، كما ظل اضطراب الأمور فيما وراء الحدود الشرقية والشمالية الشرقية هو الخطر الأكبر.

ويقول المؤرخان المصرى مانيتون واليهودى يوسيفوس إنه بعد اضطراب الأمور فيما وراء تلك الحدود - أى فلسطين وسوريا الآن عصف بنا غضب الرب ووفد غزاة من الشرق مجهولو الأصل إلى أرضنا دون توقع وكلهم أمل فى النصر، فهاجموها عنوة واستولوا عليها بسهولة وتغلبوا على حكامها وحرقوا مدننا بوحشية وسووا معابد الأرباب بالأرض وعاملوا المواطنين بخشونة وفظاظة وذبحوا بعضهم واسترقوا نساء وأطفالا!

ويا لها من مفارقة تاريخية مذهلة أن كان يحدث عندنا الاستبداد والإفساد والفساد ومن بعده الاتجار بالدين وخيانة أمانة قيادة البلاد وتسريب أخطر وثائق أمنها إلى الأجانب، ويحدث فى الوقت نفسه الاضطراب فيما وراء الحدود الشرقية والشمالية الشرقية! ثم إننى أدعو أولئك الذين يحاولون إعادة إنتاج أنفسهم ومسلكهم الفاسد والمستبد والجهول إلى تعلم عادة القراءة، فربما كان فى بعض السطور ما يفيدهم، حيث إن تذكيرهم بما فعلوه هو أكبر فائدة لهم، لأنه يساعدهم على تفضيل التوارى والخجل إلى الأبد.

وهنا أسمح لنفسى أن أدعوهم لقراءة الأدب، شعرا ورواية وقصة، لأنه المجال الذى صاغ فيه المبدعون آلام الشعب ومعاناته، وفى هذا السياق يأتى المبدع الذى ظلم حيا وميتا، الفنان الشاعر والمسرحى نجيب سرور، الذى مات وهو يقيم الحجة على المجتمع وعلى المثقفين وعلى الحكام آنذاك، بتجواله فى صورة متشرد على شوارع ومقاهى وسط العاصمة.

وبالقطع فلن أستطيع كتابة أهم المقاطع فى قصيدة نجيب سرور الشهيرة التى يعرفها معظم - إن لم يكن كل - المثقفين ويرددون بعض أجزائها أو يسمعونها بصوته كاملة، وما قد أقدر عليه هو بعض الأبيات التى تصور الحال الذى كان عليه الوطن، وفى الأبيات تحذير مؤكد كى لا يتكرر الذى كان.

اقرأوا معى ما كتبه نجيب منذ عقود:

أخش بيت الأدب ألقى الأدب ممنوع

تدخل ورايا المباحث شىء ومش معقول

يمين شمال بتراقبنى والكسوف مرفوع

لولا الملامة لياخدوا عينة م البول

يحللوها يلاقوها م الفصيلة جيم

وف أى خانة يحطونى ولو شيعى

ومش مهم.. المهم أدخل فى سين وجيم

وشيعى وقت اللزوم أهى تنقرا

شيوعي!

ما فيش لا شيعى ولا شيوعى ولا دياولو

فيه لسه فهرس طويل فيه الخانات ألوان

ومحقق أعمى وديب قاعد وبيناولوا

عميانى وأدبح ويا خسارة ع الخرفان

ثم يقول نجيب سرور منذ أكثر من ثلاثين عاما:

شوفوا اليهود فين يا عالم روحوا راقبوهم

بلاش تراقبوا الغلابة حتى فى المراحيض

يا ديول ديول اليهود مهما حتحموهم

بكرة نشوفكم نسا زى النسا بتحيض

وينتقل نجيب - ألف رحمة عليه - إلى فقرة أخرى وفيها:

وياما ثرنا وبقت ثوراتنا بالدورة

وفى كل مرة نلاقى النيل بقى إحباط

وننام ونصحى نلاقيها ثورة ع الثورة

ونعيده تانى وكل الرك ع الخياط

ثم.. وأكاد أقسم أن نجيب كان كأنه يتكلم عن مبارك وعن مرسى:

لو طبوا بكرة اليهود يا مصر وخدوكى

والله ما ها يشيلوا من فوق الكراسى حد

ها يلاقوا مين يحكمك غير اللى باعوكى

مفروشة ليهم وقدم سبت تلقى الحد!!

ولكم أعزائى القراء أن تتذكروا ما قيل بلسان وزير إسرائيل ورئيس مخابرات حربية صهيونى عن حسنى مبارك الكنز الاستراتيجى ومصر التى كانت ملعبا مفتوحا.. وأن تتذكروا رسالة مرسى إلى صديقه الحكيم أخيه شيمون بيريز.
                                           

نشرت في جريدة الأهرام بتاريخ 9 أكتوبر 2014

Thursday, 25 September 2014

Lastly-adopted methodology in interpreting history


 
Nasser

If roaring masses took to the street across Egypt holding Nasser’s picture high and chanting slogans quoting some of his words, some say “those are the deceived naïve people who are gathered by a whistle and dispersed by a whip!

If it was proven that national independence, free will, social equality, and that freedom of expression is connected to freedom to work and eat, and that Arab solidarity and Egypt’s national role were foundations laid down practically and actually in his time and through his policies, and that the future of our country relies on reviving such concepts and building over them to complete what was already achieved before, some say “those are worn-out old concepts and even if they were true and necessary at that time, he did it on the expense of democracy!

If people started talking non-stop about his achievements and his memory was revived through praising his principles, stances, and role in the international liberation movement in places very far away from Egypt; in Latin America and in the heart of the African and Asian continents, some say “those are shallow-minded impressionists who have never experienced his tyranny and dictatorship”!

If authentic and certified international scientific studies have affirmed that the High Dam was the first engineering project in the twentieth century, and that industrialization in many fields was pioneering in the African continent and the middle east, and that the first five-phase plan was an outstanding achievement, some say “but the dam has deprived us of sardines and has drown the animosity of the World Bank, the West, and America, and that industrialization, development, and the social aspects involved have helped smear the great liberal era under the reign of the late king, the British base in Suez Canal, and control practiced by the eastern secretary in the British embassy in Egypt!

If it was said that applying nationalization on Suez Canal was an excellent patriotic decision, and that the 1956 Suez War was the historical moment signaling the decline and termination of old colonialization, and that modern history is categorized in some aspects into pre-Suez War era and post-Suez War era, some say “it was a hasty reckless decision for the Canal concession contract was due to end in 1968 and that there was no need for that ‘fight’”. If you reply back that Gibraltar concession was also due to end in 1968 but is still under their control until now and that history has proven that the British have never let away such an important monopoly like that of the Suez Canal, they say “we should have waited to 1968 and then see”!

If you tell them that the Egyptian soft power has enjoyed a roaring success during his era; in Cinema, theatre, folkloric arts, magazines open for all political schools like at-Talie’a[1] for the Marxist Left, al-Kateb[2] for the National Left, al-Magalla[3] for Liberals, as-Siyasa al-Dawliya[4] for true academics, and all opinion and literature sections in Al Ahram newspaper embracing all ideologies and their representatives like Louis Awad[5], Lutfi al-Kholi[6], Tawfiq el-Hakim[7], Naguib Mahfouz[8], Moa’nes[9], Fawzi, Bent el-Shati[10], Salah Jahin[11], and others, they say “all this worth nothing in the absence of the great liberal democracy”!

I learnt through my academic study in history department – before and after earning my bachelor degree – and then through practicing the profession of reading and the hobby of writing that there is no such thing as neutrality in adopting an opinion, nor in the theoretical processing of human phenomena; whether social or non social, and that there is no identical matching between neutrality, in the literal meaning of the word, and objectiveness, for the latter could be described in a way or another as a biased stance toward a certain interpretation as per the facts, evidences, and criteria we have, and discipline tools we adopt in our research and readings. That’s why despite facts and incidents are the same in a certain historical context, we can spot differences in analysis, evaluation, and extracting morals – if I can say – from one researcher or historian to another.

However, sometimes we meet people who happened to be writing in journalism and who have relentlessly dedicated themselves – as if it was a divine message delivered to them – to staging continuous attack on July 1952 revolution, Nasser, and “military men” as they like to call our great Egyptian army. We could have discussed what they say and agree or disagree to some of it unless I discovered – as I was one of those who happened to participate in such arguments – that those gentlemen have no discipline rules, scientific basis, or any near-logic criteria at all supporting their opinions; those who have consecrated themselves for assassinating July revolution, Nasser, and what they call “military men”. At this time – I here present my judgment according to my own belief that I established and accumulated through tens of discussions – one shall choose to adopt a stance of three; either you stay silent and get yourself busy doing something useful, or you consider the whole matter an interesting folkloric show and hence it would be even more interesting if discussion turned into drawing more attack and criticism, or you resort to what many research disciplines’ professors consider as “the lastly-adopted methodology in interpreting history”; that is the psychological analysis.

I may say it’s sometimes useful; that is when you discover that some of them hate to see his father’s image in Nasser; the father who might have adopted the Nasserism ideology or was a man of the Nasserist era, and because they are incapable of assassinating the tyrant or careless Patriarch father deep in their mind, they tend to assassinate the symbol. You may also discover that some of them are actually avenging themselves by assassinating a certain phase of their own personal history when they were Ba’thists[12] or Nasserists and not liberals, of course this is after they had experienced how nice the Parisian Liberalism or Sadat’s Infitah[13] is as the former granted them academic positions in university and the latter guaranteed them jobs in a print!

The 44th anniversary of Gamal Abdel Nasser leaving our world is due next Sunday. The biggest commemoration he can receive is that he is still well remembered and still a matter of dispute after all these years… He is eternal in the conscience of these roaring masses that have and will never be gathered by a whistle and dispersed by a whip as proved by Jan 25, June 30 revolutions and before them was the brave resistance of this people witnessed since Napoléon Bonaparte invaded Egypt until Jan 1977.

Translated into English by: Dalia Elnaggar





This article was published in Al Ahram newspaper on September 25, 2014.

To see the Arabic article, go to:


#alahram #ahmed_elgammal #nasser #gamal_abdel_nasser #Nasserism




[1] الطليعة
[2] الكاتب
[3] المجلة
[4] السياسة الدولية
[5] Louis Awad: (Arabic: لويس عوض) (el-Minya, 1915 - 1990) was an Egyptian intellectual and writer. (Source: Wikipedia)
[6] Lutfi el-Kholi: (Arabic: لطفي الخولي) (1928 – 1999) was Leftist political and theatre writer. He was also a short story writer. (Source: Wikipedia)
[7] Tawfiq el-Hakim: (Arabic: توفيق الحكيم) (October 9, 1898 – July 26, 1987) was a prominent Egyptian writer. He is one of the pioneers of the Arabic novel and drama. (Source: Wikipedia)
[8] Naguib Mahfouz: (Arabic: نجيب محفوظ(December 11, 1911 – August 30, 2006) was an Egyptian writer who won the 1988 Nobel Prize for Literature. He is regarded as one of the first contemporary writers of Arabic literature, along with Tawfiq el-Hakim, to explore themes of existentialism. He published 34 novels, over 350 short stories, dozens of movie scripts, and five plays over a 70-year career. Many of his works have been made into Egyptian and foreign films. (Source: Wikipedia)
[9] مؤنس
[10] Aisha Abd al-Rahman: (Arabic: عائشة عبد الرحمن) (1913 – 1 December 1998) was an Egyptian author and professor of literature who published under the pen name Bint al-Shati ("Daughter of the Riverbank"). (Source: Wikipedia)
[11] Mohammad Salah Eldin Bahgat Helmy :(Arabic: صلاح الدين بهجت حلمى), known as "Salah Jaheen" or "Salah Jahin" (Arabic:(صلاح جاهين  (December 25, 1930 – April 21, 1986) was a leading Egyptian poet, lyricist, playwright and cartoonist. (Source: Wikipedia)
[12] Ba’thist: belonging to Ba’th Party (Arabic: حزب البعث).
[13] Infitah: (Arabic: إنفتاح) the Arabic word for the open door policy adopted by President Sadat in the years following 1973 October war. (Source: Wikipedia)

أبغض الحلال فى تفسير التاريخ

 
ناصر

إذا خرجت الجموع الحاشدة فى مختلف أنحاء مصر تحمل صوره وتردد شعارات تتضمن مواقف وكلمات له، قالوا إنهم السذج المغيبون الذين تجمعهم زُمارة ويفرقهم كرباج!

وإذا تبين أن الاستقلال الوطنى والإرادة الحرة والعدل الاجتماعى وارتباط حرية الكلمة والموقف بحرية الرغيف وحق العمل، وأن التضامن العربى ودور مصر القومى ثوابت أرسيت عمليا وبالممارسة فى عصره وسياساته، وتأكد أن مستقبل الوطن مرتبط بإحيائها والاستمرار فيها والبناء على ما أنجز فى مرحلته، قالوا إنها مضامين بالية، وحتى وإن كانت صحيحة ولازمة فإنه فعلها على حساب الديمقراطية!

وإذا تجدد الحديث عنه بغير توقف، والاحتفاء بذكراه، والإشادة بمبادئه ومواقفه ودوره فى حركة التحرر الوطنى العالمية هناك بعيدا جدا عن مصر - أى فى أمريكا اللاتينية، وفى العمق الإفريقى والآسيوى - قالوا إنهم انطباعيون سطحيون لم يكتووا بنار طغيانه ودكتاتوريته!

وإذا أكدت الدراسات العلمية العالمية الموثقة والموثوقة أن السد العالى هو المشروع الهندسى الأول فى القرن العشرين، وأن التصنيع فى مجالات متعددة كان رياديا فى القارة الإفريقية وفى الشرق الأوسط، وأن الخطة الخمسية الأولى كانت إنجازا محترما، قالوا لكن السد حرمنا السردين واستعدى علينا البنك الدولى والغرب وأمريكا، وأن التصنيع والتنمية والأبعاد الاجتماعية ساعدت على تشويه الحقبة الليبرالية العظيمة فى ظل حكم جلالة الملك ووجود القاعدة البريطانية وتحكم السكرتير الشرقى فى السفارة البريطانية!

وإذا قيل إن تأميم قناة السويس كان قرارا وطنيا بامتياز، وأنه ورغم عدوان 1956 كان الإشارة التاريخية لانحسار وزوال الاستعمار القديم، وأن التاريخ المعاصر يتحدد فى بعض جوانبه بالتمييز بمرحلة ما قبل السويس وما بعد السويس، قالوا إنه كان قرارا أرعن متعجلا، لأن عقد امتياز القناة كان سينتهى حكما عام 1968 وكان لا داعى لهذه «العركة»، فإذا قيل إن عقد «جبل طارق» كان موقوتا أيضا عام 1968 ولم يتركوه حتى الآن، وأنهم لم يثبت أبدا تركهم لاحتكار بأهمية القناة، قالوا: كان علينا أن ننتظر لثمانية وستين وبعدين نشوف!

وإذا قيل إن القوة الناعمة المصرية بلغت ذروة من ذراها فى عهده، فكانت السينما والمسرح والفنون الشعبية والمجلات المفتوحة لمختلف الاتجاهات كالطليعة لليسار الماركسى، والكاتب لليسار القومى، والمجلة للاتجاه الليبرالى، والسياسة الدولية للأكاديميين الجادين، وصفحات الرأى والأدب فى الأهرام لكل هذه الاتجاهات وممثليها من لويس عوض ولطفى الخولى إلى الحكيم ومحفوظ إلى مؤنس وفوزى إلى بنت الشاطئ وكذلك صلاح جاهين وغيرهم، قالوا: إن ذلك كله لا يساوى شيئا فى غياب الديمقراطية الليبرالية العظيمة!

ولقد تعلمت فى مقاعد الدراسة بقسم التاريخ - قبل وبعد الليسانس - ثم خلال الممارسة العملية لحرفة القراءة وهواية الكتابة؛ أنه لا حياد فى المواقف ولا فى المعالجات النظرية للظواهر الإنسانية، اجتماعية وغير اجتماعية، وأنه لا تطابق بين الحياد بمعناه الحرفى وبين الموضوعية، لأن الأخيرة يمكن أن تكون انحيازا بدرجة أو أخرى لتفسير بعينه بناء على ما بين أيدينا من وقائع وشواهد ومسوغات، ووفق ما نستعين به فى بحثنا وقراءتنا من أدوات منهجية، لذا فإنه رغم أن الوقائع والأحداث واحدة فى سياق تاريخى ما فإن الاختلاف فى التحليل والتقييم واستخلاص «الدروس» - إذا جاز التعبير - يختلف بين باحث أو مؤرخ وبين آخر، ومع ذلك إلا أننا قد نصادف بعضا من الذين يكتبون فى الصحافة، وقد نذروا أنفسهم بغير كلل ولا ملل - وكأنه تكليف رسالى من جهة غيبية أو غائبة - للتعريض الهجومى المستمر على ثورة يوليو وعبدالناصر و«العسكر»، كما يحلو لهم أن يسموا جيش مصر العظيم، وكان يمكن أن تتم مناقشة ما يطرحونه، والاتفاق أو الاختلاف مع بعضه، إلا أن المرء يكتشف - وأنا ممن شاء قدرهم أن يشتركوا فى مثل هذه المناقشات ـــ غياب أى قواعد منهجية أو أسس علمية أو حتى مسوغات شبه منطقية عند هؤلاء السادة الذين نذروا أنفسهم لاغتيال يوليو وعبد الناصر ومن يسمونهم «العسكر»!

وعندئذ - وأنا هنا أتحدث عن قناعتى التى تكونت وتبلورت بعد عشرات المناقشات - تعين أن يتجه التفكير إلى أن يختار المرء موقفا من ثلاثة، إما أن يلوذ بالصمت والانشغال بما يفيد، وإما أن يعتبر الأمر حالة فلكورية مسلية وحبذا لو تم تحويل المناقشة إلى استدرار مزيد من الهجوم والانتقاد، أو الرجوع إلى ما يعتبره كثير من أساتذة مناهج البحث «أبغض الحلال فى تفسير التاريخ»، ألا وهو اعتماد العامل النفسى.. وأزعم أنه مفيد أحيانا عندما تكتشف أن بعضهم يكره فى عبدالناصر صورة أبيه الذى ربما كان ناصرى الاتجاه أو الهوى أو من رجالات الحقبة الناصرية، ولأنه لا يجرؤ على «إعدام الأب البطريرك المستبد أو المستهتر» فى نظره فإنه يلجأ للإسقاط على الرمز، وربما تكتشف أن بعضهم يثأر من نفسه هو شخصيا عبر اغتيال مرحلة بعينها من تاريخه الشخصى كان فيها بعثيا أو ناصريا ولم يكن ليبراليا بعد أن ذاق حلاوة ليبرالية باريز وانفتاح السادات، وجادت عليه الأولى بوظيفة فى جامعة، وجاد عليه الثانى بوظيفة فى مطبوعة!

إن الذكرى الرابعة والأربعين لرحيل جمال عبد الناصر تحل الأحد المقبل، وأكبر تحية له هى بقاؤه محورا للجدل والاختلاف بعد هذه السنين، وخلوده مجددا فى وجدان الجموع الحاشدة التى لم ولن تجمعها زمارة ولم ولن يفرقها كرباج، ودليلى هو 25 يناير و30 يونيو ومن قبلهما ما صنعه الشعب منذ مقاومة بونابرت وحتى يناير 1977.
                                        

نشرت في جريدة الأهرام بتاريخ 25 سبتمبر 2014

Thursday, 11 September 2014

خالد السرجانى.. الفعل المقاوم

 
الصحفي خالد السرجاني

عشرات السنين أسمع عبارة «ما دخلش دنيا»، أى «لم يدخل الدنيا» ومعها فى السياق نفسه «أكمل نصف دينه»! ودائما ما ارتبطت العبارتان بالزواج، فالذين لم يدخلوا الدنيا هم الذين لم يتزوجوا رجالا كانوا أو نساء، وكذلك فالذين لم يتزوجوا لم يكملوا دينهم!. ولم ألتفت كثيرا ولا قليلا لتبديد غموض المعنى، خاصة العبارة الأولى التى تربط بين الزواج وبين الدنيا، لأن الثانية سهلة نسبيا حيث الإحصان من لزوميات تمام التدين! وليس الدين كما أعتقد.

ظللت كذلك إلى أن زلزلنى أو بالعامية وأظنه الأدق «لوحنى» ظهر السبت الفائت سطر قرأته على الفيس بوك ومصدره الزميل الأستاذ سيد محمود: «توفى منذ قليل الزميل خالد السرجانى وستشيع الجنازة فى بورسعيد..»!، وعندها صحت: «يا خبر أسود»، وحاولت الاتصال بصاحب الخبر فلم أتمكن ثم صمت، وبعدها ضحكت فيما أخبط كفا بكف وأتلفظ بكل ألفاظ الاحتجاج المشروعة وغير المشروعة، لأنه الضحك الذى خص به الشاعر الأشهر مصر عندما قال: «وكم ذا بمصر من المضحكات ولكنه ضحك كالبكا»! كنا، خالد وأنا ـــــ شأن ما جرى مع العديدين فى اليوم ذاته ــــــ قد تواصلنا هاتفيا ليسألنى عن الحال وليبدى وجهة نظره كالعادة فيما أكتب، ولكنه هذه المرة لم يبد كثير الإطراء كما تعود، واتجه مباشرة إلى سؤال محدد: هل انضممت للصحيفة الفلانية لتكتب أسبوعيا فوق الصحف الثلاث التى تكتب لها؟ وأجبت مفسرا ومركزا على ما انتابنى من حيرة، ولم يتردد هو عندما نصحنى أن أترك الكتابة فى إحداها حال لو راقنى الاستمرار، ثم بسرعة أضاف: على أى حال فإن هذا ليس هو الموضوع الذى طلبتك لأجله فقد طلبتك لأدعوك لعقد قرانى وزفافى مساء بعد غد الجمعة الساعة كذا فى المكان الفلاني.

وصحت متهللا: أخيراً دخلت بقدميك وقررت أن تترك الميزة التى كنا نحسدك عليها!

عرفته منتصف ثمانينيات القرن الماضي!، زكاه لى الراحل البورسعيدى أيضا، الفارس النبيل محمد السيد سعيد، ليكون من بين مجموعة من شباب الباحثين والصحفيين للكتابة فى الصحيفة التى أدير مكتبها بالقاهرة، وبسرعة شديدة تفاعلت الكيمياء بيننا فلم يتصادف مرة واحدة أن ضبطنا بعضنا وقد طمست ملامحنا الأقنعة التى كثيرا ما تطمس وجوه وشخصيات الذين يتخذون من الكتابة سبيلا لحياتهم.. فقد كان خالد بسيطا متواضعا صادقا بشوشا قارئا محترفا ولم أصادفه مرة واحدة طيلة تلك السنوات التى زادت على ربع قرن خالى الوفاض من «شنطة» كتب حديثة طازجة يحملها بيده، أو من مئات المصادر والمراجع والأفكار يحتويها ذهنه المتوقد!، وتحميها قدرته الفذة على استدعاء المعلومة، وعلى التحليل النقدى للأفكار وللمواقف، وكان كثيرا ما يجسد لى النموذج المحترف فيما يطلق عليه «علم الرجال»، وهو علم ارتبط بالحديث النبوى سواء ما يتصل بجرح الروايات أم ما يرتبط بشخصيات الرواة، سيرتهم وتكوينهم وصدقهم وزيفهم!

وبحكم ظروفه الاجتماعية - نشأة ومسارا وتكوينا - لم يكن خالد يفضل الاشتباكات العابرة اليومية فى جلسات وثرثرات مقاهى وتجمعات أهل الصنعة، ولم يقبل أن يلجأ للانتماء إلى أحد «الجيتوهات» - جمع «جيتو» - التى تضفى حماية ما على المنضوين فيها، لكنه فى الوقت نفسه لم يكن يتردد فى خوض المعارك الجادة - وليس الخناقات - إذا ما تعلق الأمر بجوهر حاضر الوطن ومستقبله، وكانت آخر مبارزاته فى هذا السياق معركة الانتخابات الرئاسية التى تمايز فيها موقفه عن موقفى مثلا، ومعركة ما أطلق عليه مشروع النهوض الثقافى الذى تبنته وزارة الثقافة مع بداية استوزار الدكتور عصفور، وكان لخالد رأى حاد فى الورقة المبدئية التى كتبها الأستاذ الكبير سيد ياسين ونشرت بالأهرام منذ أسابيع!، وكان لكاتب هذه السطور إسهام متواضع حول الجذور التاريخية لمشروع التجديد الفكرى فى مصر منذ القرن الثامن عشر!

ثم إننا - وليس خالد وحده الذى كان - كنا نحاول دخول الدنيا بطريقتنا، إذ إن جيله وجيلين قبله من المتشبثين بالحق فى الحياة عبر الفعل المقاوم منذ ما بعد نكسة 1967 إلى الآن.. فهناك جيل قبل طواعية أن ينضوى فى المشروع الوطنى الاجتماعى التحررى الذى كانت ثورة يوليو والتوجه الناصرى حلقة مهمة ورئيسية فيه، ومن ذلك الجيل تميزت شريحة مثلت الجانب الآخر فى الديالوج داخل منظمة الشباب والتنظيم الطليعى والاتحادات الطلابية، وكانت الذروتان البارزتان هما حركة 1968 وحركة 1972 بامتداداتهما التى تبلورت فى ذروة عظمى فى أحداث انتفاضة 1977 التى كان لها وجهان أحدهما اجتماعى ثقافى والآخر وطنى تحرري، وامتلأت السجون وأفرغت، إلى أن كانت «الترحيلة النفطية»، أى السفر بحثا عن القوت وعن الستر فى بلاد النفط، وكانت الحقبة التى تبلور فيها التحالف الفاجر بين الثروة والسلطة وكان لحمتها الإفساد وسداها الفساد، ووثب إلى مواقع التأثير الاقتصادى والاجتماعى والثقافى والصحفى والإعلامى كل الذين أدركوا أن دخول الدنيا يكون بشروط المرحلة، وأهمها أن تكون حضرتك شبيها بأسيادك المفسدين الفاسدين، لا أن تطلب أن يكونوا هم مشابهين لك.. ووقعت الطيور على أشكالها، وصرنا نسمع عن الوطن الذى صار شققا مفروشة، وعن الكلمة الأخرى غير تلك التى كانت «هى البدء».. كلمة مخصية لا بأس أن تؤجر وتستأجر وتنتهك، إلى آخر ما جري، ومازال الوطن ينزف دمه ونخاعه بسببه حتى هذه اللحظة!، وفى ذلك السياق بقى الذين رفضوا دخول تلك الدنيا يعيشون البتولية المعنوية بكل أبعادها لأنهم أقاموا حالة توحد بين عرض الوطن وأعراضهم، وعندما دارت دورة التاريخ، ونادى منادى الخلاص فى يناير 2011 ملبيا نداءات ظن البعض أنها تبددت فى فضاء دنياهم هى نداءات 68، 72، 77، كان خالد وكل أشباهه نماذج لاستمرار الفعل المقاوم، وأظن أن خالد السرجانى كان قد تيقن بدرجة أو أخرى أن دنياه التى هى دنيا شرفاء هذا الوطن قد هل هلالها، ولذلك أخذ قراره المؤجل بأن يستكمل مقومات دورة الحياة.. بالزواج الذى هو وجه من أوجه الديالوج الإنساني، لكنه أخذ قراره على قاعدة «قل كلمتك وامش»! وستبقى يا أخى وصديقى حيا لأن الفعل المقاوم لم ولن يتبدد.
                                        

نشرت في جريدة الأهرام بتاريخ 11 سبتمبر 2014

Thursday, 28 August 2014

Culture ministry officials




I used to go to seminars held by one of the most important research centres in Beirut and find the same participants’ list since those seminars started… and whenever one goes to political parties’ seminars used to be held in Tripoli or Baghdad, he meets the same faces whom he used to see and they in turn used to see him… and still when you go to conferences held by Arab nationalists, islamists or Marxists, you find the same thing… nothing changed… one can say it looks like some people became experienced in doing the same thing again and again… but ironically, nothing new is produced…

The same thing applies to some aspects in our cultural life in Egypt, especially in the ministry of culture and associations and councils affiliated to it… as if it’s a cards’ game… where cards are shuffled every time but they are still the same… moreover, this phenomenon is not to end or dwindle like all sociological phenomena… because this phenomenon of “being experienced in producing nothing new” is actually producing new generations who carry the same genes… and who can master the arts of the game… game of flattering and cajoling.

I remember when I once volunteered to conduct a seminar after a high profile journalist in the syndicate of journalism earnestly asked me to… as they feared it may turn into a heated and intense discussion unless someone can run it effectively… The discussion centered on the area of Bab el-Azab in the citadel, how to develop it and maybe establishing a hotel there.

When I arrived at the seminar, I found the hall almost full with faces flaming and sleeves rolled-up… I sat at the platform along with archeology professors, both pro and against the idea… I set debate rules for everyone to follow… that is; I wouldn’t interrupt anyone… I wouldn’t set time limit… provided that obscene words and long speeches are avoided… also, no one shall repeat what has already been said.

The discussion was heated indeed… with most important and heated comments given by my colleague, who later became a dear friend, late Bahira Mokhtar.

Then a man standing at the last row of the hall asked to speak… and then he started to flatter Farouk Hosni; then-minister of culture… afterwards, the man talked directly to me saying: “I know you won’t like what I will say… but I here assure that no culture minister had done what Farouk Hosni did for Egypt… not July 23 revolution… or Tharwat Okasha… or any other one… it’s enough for me that we were not jailed in his time like the case when Okasha was minister of culture…”… Humming started in the hall… however, the man continued his slurred speech…

I later knew that a dispute over the editor-in-chief job position of a newspaper issued by the ministry was going… Late Ragaa an-Naqqash and friend Talaat esh-Shayeb were nominated to this position until this man got it… the man who believes that Tharwat Okasha was incomparable by all means to Farouk Hosni… the man held this position even after the minister was dismissed and others followed after him.

I’m not about to assess any ministers of culture here… whether efficient and creative or just a mere government employee… also, I will not act like a wise man giving advice to the current minister… however, I’m trying to draw your attention to this phenomenon of “being experienced in producing nothing”… that phenomenon already spread in the administrative and supervising frameworks in the realm of culture… the field I believe shall lead the way in the coming era of our nations’ history like it was before in past times.

I believe anyone interested in the public affairs, especially the culture arena, know how top positions in the ministry bodies are won… however, the current minster has a unique character composition since he is a known academic… famous writer… and expert in the administrative relations governing the ministry since he was a top senior of its staff for a long time before he became a minister… also, he has some students working in some of the ministry’s associations… because of all this, I believe he can manage the game and cut the cards well… paying attention to those waiting and ready to attack…

I have endless stories to tell in this regard… as I saw many promising talented young men, including journalists whom I know very well, who couldn’t find a way to get hired in the ministry or journalism’s associations until they finally could master the game of flattering… Now those, worried of the conflict between renaissance project and tardiness, wonder… can the first project be established by this bunch of people who masters the game of flattering?

Shall supervising public positions in the ministry, supposed to lead the national renaissance project, be limited to the employees chosen by the minister?... to the extent that there was time when most of those occupying these positions were delegated from Arabic language departments and some foreign language departments at Ain Shams university while there were very few delegated from other places.

There were people who chose not to work in government institutions… and maybe it’s not fair that they impose their own assessment criteria over others who chose a different path and enrolled in government positions… however, it’s also fair that the whole nation be freed of this phenomenon so that the ministry of culture can do its role… but in the same time allowing other forces in the nation to effectively participate in the renaissance and renovation project.

Battles are not limited to generals and military men alone… the cultural battle is even more decisive and important that it cannot be left only to ministers and senior officials… it’s an act of delivering a message in the first place… and one can never find a messenger adopting this mentality of producing nothing new while mastering the arts of flattering game.

Translated into English by: Dalia Elnaggar





This article was published in Al Ahram newspaper on August 28, 2014.

To see the original article, go to:


#alahram #ahmed_elgammal #ministry_of_culture #Egypt